Pentru sugestii

Contact : campinaradar@gmail.com

joi, 15 septembrie 2016

GRATIS.....dar pe BANI!!!


A doua zi de la începerea anului şcolar, am participat la o discuţie cu nişte prieteni de-ai mei, referitor la..."cum a fost în prima zi?" Am greşit când am spus "discuţie"...pentru că, de fapt, au fost doar nişte monologuri triste, în care fiecare s-a văitat, la propriu, de faptul că nu mai ştiu cum să o scoată la capăt, din punct de vedere financiar, cu cerinţele care vin dinspre şcoală. Am tăcut, i-am ascultat, le-am dat dreptate şi m-a mâncat undeva să aduc aminte ceva scris în Constituţie. Nu am ştiut textul pe de rost, aşa că l-am căutat pe net. Iată ce am găsit:

CONSTITUŢIA ROMÂNIEI
ART. 32  Dreptul la învăţătură
(4) Învăţământul de stat este gratuit, potrivit legii. Statul acordă burse sociale de studii copiilor şi tinerilor proveniţi din familii defavorizate şi celor instituţionalizaţi, în condiţiile legii.

Atât mi-a trebuit! Mi-au făcut capul "calendar", dar am răbdat, pentru că mi-a venit ideea să fac un material cu o întrebare "sinuoasă": Cât de gratuit este învăţământul gratuit? Haideţi să vedeţi ce a ieşit!!!

1. Nu este nimic gratuit! Cred că dacă ar fi fost gratuit nu ne-ar mai fi pus să cumpărăm cărţi, caiete, rechizite. Ar fi fost gratuit dacă le şi primeam gratuit. Era OK! Ei spun că învăţământul este gratuit doar pentru că nu plătim şi cadrele didactice. Este singurul aspect care îl face învăţământ gratuit.

2. Învăţământ gratuit? Poate în gură! Ei spun aşa...că este...dar nu este! Noi plătim caiete, cărţi, rechizite...draci-laci! Habar nu au de ce spun că este gratuit. Poate...din prostie! Eu nu am făcut un calcul ca să văd cam cât cheltuiesc, dar uniforma, caiete...cărţi care nu se dau de la şcoală, cărţi suplimentare. Majoritatea învăţătorilor nu predau după manualele primite de la şcoală. Dacă un părinte nu îşi permite...copilul este marginalizat! Că trebuie să ai calculator, imprimantă, cartuşe. Gratuit pe hartie...poate!

3. Să dea dracii în mama lui de învăţământ gratuit! Dăm bani pe cărţi, caiete, rechizite, plătim fondul clasei, fondul şcolii, plătim gardienii...ce să mai...mai avem să plătim fondul profesorilor. Atunci chiar că am avea învăţământ "gratuit"! Ăia care spun ca e gratuit înseamnă că nu au copiii la şcoală!

4. Tare întrebarea...chiar m-ai făcut să râd! Eu zic că este gratuit în proporţie de 50%. Asta o spun aşa...de ochii lumii...să nu zică cineva ceva! Restul e cu plată. Dar ştii ce nu înţeleg...dacă tot e cu plată...de ce nu e şi fără frecvenţă? Dacă tot le cumpăr eu pe toate, de ce să nu le facă acasă? Uite, de exemplu, după un calcul aproximativ, la clasa zero, eu o să plătesc vreo 500 de lei, pe tot anul. Noi plătim totul, adică vreo jumătate...restul plăteşte statul. Aşa că revin la ideea: de ce nu e fără frecvenţă, dacă noi tot plătim jumătate? Face lecţiile acasă! Dar ce o să facă un copil ai cărui părinţi nu o să-şi permită toate astea? Cred că o să scrie pe nişte coli, pe care le vom cumpăra tot noi, adică părinţii colegilor de clasă. Aşa...ca un ajutor. Într-un învăţământ "gratuit"!!!

5. Hai că-i bună! Păi...nu prea este gratuit! Plătim cărţile, caietele, manualele suplimentare, nu sunt draperii, în fiecare an părinţii renovează clasa, de la bănci, scaune la cine ştie ce drăcovenie. Eu chiar nu înţeleg de ce zic ăştia că e gratuit. Din punct de vedere al banilor chiar nu se poate spune că e gratuit. De exemplu, eu i-am cumpărat fetei mele, la începutul clasei zero, un top de hârtie de 500 de coli. A folosit vreo 15-20. Unde sunt restul? Să ne fie clar: noi sponsorizăm şcoala! Noi facem copii după testele de evaluare, noi multiplicăm desenele pe care ei trebuie să le coloreze. Le mai facem pe la serviciu şi le aducem la şcoală. Pe scurt...învăţamântul nu e gratuit la noi! Nu mai zic şi de faptul că dacă dai copilul la "after school"...mai scoţi vreo 6-7 milioane din buzunar, pentru profesor! Şi...fii atent aici, în timpul orelor  normale...cei care merg la "after school"... sunt favorizaţi de profesor. Aşadar...nici  gratuit dar şi cu favoritisme. Pe bani...ce-i drept!
6. Care gratuit? Aş vrea să-l văd şi eu! Gratuite sunt balivernele pe care le tot trâmbiţă ăştia pe la TV. Portofelul meu ştie cel mai bine cât de "gratuit" este învăţământul. Mai avem puţin şi plătim şi profesorii. E uşor să dai din gură, ca propagandă, dar mai greu este să vezi cum zboară banii în toate direcţiile. Gratuit pe mama lor de nenorociţi! Ăştia care scot tâmpeniile astea pe gură...sigur nu au odrasle! Mai bine că nu au!

7. Lucrez în sistem, aşa că vorbesc în cunoştiinţă de cauză: ce mai tura-vura...este învăţământ parţial gratuit! Fondurile statului nu asigură fondurile necesare pentru desfăşurarea activităţii şi atunci este nevoie de sprijinul părinţilor. Nu se poate spune că învăţământul este gratuit. Dar ei aşa anunţă. Ar trebui să fie şi la noi ca în alte ţări...să se facă parteneriate cu anumite firme, nişte sponsorizări. Toată lumea ar avea de câştigat: şi firma şi şcoala către care se face sponsorizarea. Noi acum obligăm părintele să cumpere tot felul de materiale didactice, ceea ce nu este corect.

8. Este atât de gratuit cât vrea...învăţătorul! Noi am fost întrebaţi dacă vrem să cumpărăm manuale şi caiete speciale. Ni s-a sps că se pot descurca şi cu cele pe care le-au primit gratuit. Cred că părinţii, dacă nu ar vrea, nu ar da bani. Totuşi trebuie "remarcată" colaborarea asta foarte bună cu editurile, care sunt ca ciuma, colaborare în urma căreia sigur ia cineva un comision. Ca şi concluzie ...învăţământul este gratuit şi nu prea! Depinde de cadrul didactic, de părinţi, de mai multe aspecte. De exemplu, unul dintre părinţi, patron de firmă, a spus că el poate sponsoriza clasa din care face parte copilul său. Numai că s-a trezit alt părinte care nu a fost de acord, spunând că: ce...banii noştri nu sunt buni? Avem şi noi bani! Sunt multe de spus pe lângă subiectul "învăţământ gratuit".

9. Măi omule...trăim în România! Aici nimic nu este gratuit! Dai bani de când te naşti şi până mori. Dacă nu dau tu, dau alţii pentru tine. Învăţământ gratuit? Arată-mi un părinte care nu scoate bani din buzunare, pentru copil, pentru şcoală, şi eu îl mănânc cu tot cu portofelul din care scoate banii. Dar cred că o să rămân flămând. Gratis!

10. Re hârtie este gratuit! Sau cel puţin aşa se laudă ăştia. Dar, ce să ne mai învârtim după deget, încă din prima zi de şcoală, învăţătorul a început să ne ceară bani. Pentru una, pentru alta. Nu a fost gratuit nici pe vremea lui Ceaşcă! Mai ţi minte cum cumpăram culegeri pentru mate? Acum e şi mai rău! Gratuit din părţi!

Aceştia sunt doar 10 părinţi cu care am stat de vorbă. Dar vorba cuiva... "dacă vrei să faci un roman...du-te într-o zi, în faţa oricărei şcoli, şi stai de vorbă cu părinţii care îşi aşteaptă copiii să iasă de la ore. Dar nu mai pune întrebarea asta, pentru că este posibil să ţi-o iei pe costum. Unii vor crede că faci mişto de ei". Departe de mine gândul ăsta! Numai că am vrut să "demonstrez" că rândurile din Constituţie sunt "pline de adevăr": Învăţământul de stat este gratuit, potrivit legii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

COMMENTATI AICI...